wtorek, 6 sierpnia 2013

Tradycja wykładów z historii mody w poznańskim Domu Bretanii


Mówiąc o wystawie Elegancja-Francja. Z historii mody XX wieku wspominałem, że jest to w pewnym sensie rozwinięcie tego, co robiłem do tej pory w Domu Bretanii. Większość z Was jednak nie ma zapewne pojęcia, że pierwszy wykład tam miałem w grudniu 2008 roku! Dotyczył on projektów Johna Galliano dla domu mody Christiana Diora. Poszedłem za ciosem i zaproponowałem kolejne dwa: na temat Yves Saint Laurenta oraz stylu Chanel.

Natomiast od października 2009 roku zaczął się regularny comiesięczny cykl wykładów. Po pierwszym na temat Paryża jako stolicy mody nastąpiły kolejne:
Paul Poiret rewolucjonista mody 
Balety rosyjskie w Paryżu – kostiumy i ich projektanci 
"Nowy, praktyczny styl" - Lucien Lelong, Jean Patou, Jeanne Paquin
Awangarda w modzie - Sonia Delaunay i inni
Kobiece spojrzenie na Haute Couture - Jeanne Lanvin i Madeleine Vionet.
Złote lata Haute Couture I - Christian Dior, Pierre Balmain 
Złote lata Haute Couture II - Jacques Fath, Hubert de Givenchy
Na przekór Haute Couture - Pierre Cardin, André Courrèges 

Sezon 2010/ 2011 Paryskie Haute Couture i Prêt-à-porter w II połowie XX wieku 
Surrealiści i Dom Mody przy Place Vendôme
Christobal Balenciaga – legenda paryskiego krawiectwa
Yves Saint Laurent – Sztuka w służbie Haute Couture 
„Ten drugi” - Karl Lagerfeld 
„Japończycy w Paryżu”
„Uwodzicieli i nimfy” – kobiety Thierry’ego  Mugler’a i Christiana Lacroix 
Anglicy w Paryżu - Alexander McQueen i John Galliano 
Interpretacje minionych dekad we współczesnej modzie Haute Couture 

Sezon 2011/ 2012 
Początki Haute Couture – Charles F. Worth na paryskiej mapie mody
Kreatorzy i kolekcjonerzy - Jacques Doucet i inni
Ilustratorzy paryskiej mody
Moda Art Déco
Jean Cocteau i jego związki z modą
Teatr powojennej mody – Théâtre de la mode
Jean Paul Gaultier – spadkobierca mistrzów krawiectwa
Moda Haute Couture w muzeach 

Sezon 2012/2013 „Jak z obrazka”. Moda francuska od Ludwika XIV do Paula Poireta 
Cykl wykładów poświęcony był okresowi, kiedy moda francuska zdobywała i umacniała pozycję wiodącej w Europie i świecie. Najnowsze fasony sukien były rozpowszechniane głównie dzięki ilustracji czy specjalnym lalkom. Podobną funkcję pełniło także malarstwo portretowe francuskich mistrzów. Uważne przyjrzenie się obrazom pozwoliło na prześledzenie zmian w modzie. Zaś konfrontacja ich z zachowanymi ubiorami i literaturą dopełniła obraz mody omawianego okresu. 

Moda w „Złotej klatce”
„Fałdy jak malowane”
Madame Pompadour i jej dwór
Francuskie rewolucje (w modzie) 
Imperialny przepych
Wokół Ingres’a
Malarze życia i mody
Ku przełomowi... 

Sezon 2013/ 2014 Haute Couture i kobiety
Piąty cykl wykładów dotyczących historii francuskiej mody poświęcony był kobietom. Na pozór to oczywiste zestawienie – haute couture dotyczy wyłącznie damskiej mody. Tematem cyklu będą jednak różne grupy kobiet działających na tym polu, od bezimiennych szwaczek, poprzez krojczynie, modelki aż do klientek nabywających modele z kolekcji. Wiele z tych osób zwykle ukrywa się za osobą projektanta. Niniejszy cykl wykładów pozwoli przyjrzeć się nie tylko paryskim projektantkom, ale i innym kobietom współtworzącym wielką modę.


W cieniu Wortha. Pierwsze kobiety – projektantki
Matki i córki. Jeanne Lanvin, Elsa Schiaparelli i ich córki
Madeleine Vionnet – Balenciaga w spódnicy
Madame Grés - zapomniana mistrzyni
Szwaczki i krawcowe z paryskich domów mody
Klientki haute couture
Modelki i muzy paryskich projektantów
Artystki i francuska moda

Na koniec wyjaśnienie, dlaczego o tym wspominam. Otóż inicjatyw dotyczących mody, czy lepiej - wszystkiego co „fashion” - jest teraz całe mnóstwo. Wielu więc się wydaje, że odkrywają Amerykę, że nikt nigdy przed nimi nic nie robił. Wiedzcie zatem, że w Poznaniu wykłady z historii mody francuskiej OTWARTE i BEZPŁATNE to już niemal „nowa świecka tradycja” :))

14 komentarzy:

  1. Zazdroszczę Poznaniakom dwóch rzeczy: Twoich wykładów oraz rogalików marcińskich.

    W temacie wykładów jak dla mnie brakuje tematu poświęconego rzemieślnikom czyli krawcom i krawcowym ( jak szyto, jak zdejmowano miary, czy krawcy to tylko mężczyźni, itp) bez nich kiedyś chodziłoby się po prostu nago.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dzięki Ola :)
      Żeby zrobić taki wykład czy nawet cykl musiałbym się najpierw mocno doszkolić. Wychodzę bowiem z założenia, że nim zacznę kogoś uczyć, najpierw sam powinienem zgłębić temat. Mam w domu materiały do nauki couture, ale (co oczywiste) są po francusku. Potrzebuję więc trochę czasu by się z nimi zapoznać. No i mam też możliwość badania samych obiektów. To jednak też wymaga czasu, jeśli mam powiedzieć coś na satysfakcjonującym poziomie.
      Cierpliwości zatem ;)))

      Usuń
    2. Dokładnie, też zazdroszczę Poznaniakom Twoich wykładów! Bardzo bym chciała uczestniczyć w podobnych (bo równie świetnych pewnie nie ma ;)), które odbywają się w Warszawie... wiesz coś może na ten temat?

      Pozdrawiam,
      Oleszka

      Usuń
    3. :) A owszem. W Warszawie jest Klub Kostiumologii i Tkaniny Artystycznej
      https://www.facebook.com/pages/Klub-Kostiumologii-i-Tkaniny-Artystycznej/322184774460412
      Ocenę świetności pozostawiam Tobie :)

      Usuń
    4. Bardzo dziękuję :) Jak już uda mi się uczestniczyć w jakimś spotkaniu to na pewno podzielę się wrażeniami ;)

      Usuń
    5. To jest temat, o którym też chętnie dowiedziałabym się czegokolwiek. Może są jeszcze osoby z jakiegoś cechu krawców, którzy mogliby o tym opowiedzieć? Historia mody to jedno, ale historia krawiectwa - to na pewno byłoby szalenie ciekawe.

      Usuń
    6. Dokładnie tak - historia krawiectwa to coś innego niż historia mody. Trzeba będzie się rozejrzeć, popytać... pewnie kogoś takiego znajdziemy w Poznaniu :)

      Usuń
  2. Witam, proszę pozwolić na sugestie osoby spoza świata mody - jakkolwiek interpretowanej. Wydaje mi się, że warto robić swoje, to daje poczucie wewnętrznej satysfakcji nie tylko wtedy, gdy ludzie, "bliżsi i dalsi" doceniają to. Zresztą nigdy się nie wie kogo można zainspirować, komu na coś ciekawego i ważnego zwrócić uwagę. Korygować błędy cudze i własne można, a nawet trzeba... Jednak moim zdaniem moda przez większość z nas będzie raczej postrzegana jako zabawa ubraniami, stylizacjami itd., a nie jako dziedzina kultury, historii, itd. Więc znowu - warto cierpliwie proponować alternatywę. Życzę wytrwałości. Agnieszka

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Pana wystawa jest piękna. Warto zobaczyć tak unikatowe stroje - w najlepszym tego słowa znaczeniu. To jak spotkanie ze światem, którego w pewnym sensie nie ma, ale który - z drugiej strony - wciąż jest obecny, bo można go przywołać. I to jest bardzo pozytywne. Stosunkowo niewielka przestrzeń w zamku zyskała blask i styl, czar i delikatność. W pewnym sensie jak z bajki. A komentarze mogą chyba każdego zainteresować, jako interesujący i ważny kontekst dla ubiorów, ich dopełnienie. Gratulacje. Agnieszka

      Usuń
    2. Dziękuję i bardzo się cieszę, że wystawa się podobała :)

      Usuń
  3. Czy i w jakim terminie będzie można obejrzeć jeszcze wystawę :"Francja..."?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Najprawdopodobniej TAK, ale we wrześniu, jeśli wszystko się powiedzie, dam znać na blogu i na FB :)
      Proszę śledzić :)
      Pozdrawiam
      PS

      Usuń
  4. Czy i w jakim terminie będzie można obejrzeć jeszcze wystawę :"Elegancja-Francja..."?

    OdpowiedzUsuń