niedziela, 23 czerwca 2013

Geometrycznie




O tym, jak Thayaht potrafił zinterpretować geometrię form tworzonych przez Vionnet już pisałem niedawno tu. O dzisiejszej grafice...
 ... też w zasadzie wspominałem tu i tu. Dzisiaj pojawi się jeszcze inny kontekst. W tej pracy zatytułowanej L’Orage robe de Madeleine Vionnet pochodzącej z Gazette du Bon Ton, nr 2, 1923, Plansza 10, zawsze fascynowało mnie to przenikanie się form – jeśli można to tak nazwać. Lubię śledzić te przecinające się, płynnie biegnące łuki; patrzeć, jak budują formy. Dokładnie to samo fascynuje mnie w tej drukowanej tkaninie. 
 
Na tym sztucznym jedwabiu  mamy „dwa poziomy geometrii”. Nieregularne, kontrastowo zestawione niebieskie i pomarańczowe figury geometryczne oraz jasne linie, które układają się w łuki łączone liniami prostymi. Te łuki, zmiękczające i rozbijające pozostałe formy, powtórzone są także w sukni uszytej z tej tkaniny.

Jeszcze tylko dodam, że zarówno grafika jak i suknie pokazane zostaną na wystawie Elegancja-Francja. Z historii mody XX wieku, która, przypomnę, startuje już 3 lipca w Centrum Kultury Zamek w Poznaniu.


Fot. Sukni: Maciej Kaczyński (CK Zamek), fot. grafiki: archiwum autora.

2 komentarze: