wtorek, 23 sierpnia 2011

Zaproszenie na wykłady


Niestety ostatnio z powodów, których nie będę już powtarzał, wpisy pojawiają się rzadko, ale od października będzie też dodatkowa możliwość kontaktu z modą XX wieku. Otóż, już po raz trzeci mam przyjemność zaprosić na cykl autorskich wykładów do Domu Bretanii w Poznaniu. Odbywać się one będą w czwartki o 18.30 właśnie w Domu Bretanii w Poznaniu, przy Starym Rynku 37
W bieżącym sezonie historia
Haute Couture opowiadana będzie nie poprzez twórczość poszczególnych projektantów, lecz ogólniejsze problemy ujęte w szerszej perspektywie czasowej. Porządek podejmowanych zagadnień wyznacza chronologia, ale tak, by wykłady mogły dać w rezultacie obraz różnorodności i jednocześnie bogactwa Haute Couture jako zjawiska kulturowego.

Na chwilę obecną ustalone są daty do końca roku (patrz menu obok), jednak tematy podaję już wszystkie:

Początki Haute Couture – Charles F. Worth na paryskiej mapie mody
Kreatorzy i kolekcjonerzy - Jacques Doucet i inni
Ilustratorzy paryskiej mody
Moda Art Deco
Jean Cocteau i jego związki z modą
Teatr powojennej mody – Théâtre de la mode
Jean Paul Gaultier – spadkobierca mistrzów krawiectwa

Wstęp będzie wolny. Serdecznie zapraszam.

piątek, 12 sierpnia 2011

“Kubizująca” suknia


Gdybym miał na podstawie tego zdjęcia sukni z lat 20. XX wieku (zbiory MET) powiedzieć coś na temat jej związku z kubizmem, było by mi trudno. W takich sytuacjach na szczęście z pomocą przychodzą książki, w których często można znaleźć zdjęcie innej strony sukni lub detal (pewnie zawsze będę podkreślał przewagę książek wobec internetowej wiedzy). Jednak wybrana przeze mnie pozycja daje znacznie więcej – sama wskazuje te związki. To katalog wystawy z Metropolitan Museum w Nowym Jorku Cubism and Fashion. Oczywiście nie jest tak, że wszystkie prezentowane tam zestawienia czy sugestie mi do końca rozumiem czy czuję. Ale akurat to zestawienie mnie urzekło i postanowiłem je pokazać. Obrazem, który „dopowiada” suknię jest dzieło samego Pabla Picassa.
Autorzy katalogu zwracają uwagę na podobieństwo tego w jaki sposób została pokazana na płótnie tytułowa tkanina i zgeometryzowanego kroju sukni (niestety nie widać jej przodu) i nie ma sensu tu nic więcej dopowiadać. Wystarczy jedynie uzupełnić to zdjęciem detalu sukni, które pokazuje niesamowitą fakturę użytej tkaniny. Teraz znów warto wrócić wzrokiem do kobiety Picassa. Jak wspomniałem – zachwyca mnie to zestawienie. Nie chcę tego psuć niepotrzebnymi, w tym przypadku, komentarzami. Takie jest przynajmniej moje zdanie.

Źródło ilustracji:
Richard Martin, The Metropolitan Museum of Art, Cubism and Fashion (grudzień 1998 – 1999)
http://www.hermitagemuseum.org/