wtorek, 7 czerwca 2011

Numer 13


Finał tego pokazu (kolekcja wiosna – lato 1999) jest chyba znany wszystkim miłośnikom Alexandra McQueen'a.Shalom Harlow w białej sukni, wchodzi na obrotową platformę i staje się ludzką "figurką z pozytywki". Modelka staje się zupełnie bezbronna wobec ustawionych obok niej robotów, które w pewnym momencie zaczynają się poruszać i spryskiwać suknię farbą. Krople pryskają także na ciało „ofiary”. Mamy do czynienia z czystym aktem twórczym. Ale warto dodać, że ma on w tym wydaniu wiele z aktu seksualnego (dawniej zastanawiałem się czy nie jest to nadinterpretacja, ale przeczytałem słowa Shalom, i ona faktycznie tak czuła).
Patrząc na samą suknię, skupiamy się na czarnych i żółtych plamach, próbując dostrzec w tym jakiś wzór. Ale to tylko przypadkowe plamy. Podobnie jak u Jacksona Pollocka ważny jest nie tylko sam obraz jako finalny „produkt”, ale i akt tworzenia, który stanowi nierozerwalną całość z dziełem.
Choć taka analogia nasuwa się jako oczywista, to jednak projektant, jako inspirację wskazuje instalację współczesnej artystki, Rebecki Horn (niestety nie znalazłem roku, z którego pochodzi ta praca. Nie znam też jej tytułu. Jeśli ktoś się orientuje, to proszę dać znać – będę wdzięczny).
Dodatkowy kontekst tego performance’u z Shalom Harlow w roli głównej buduje fakt, że cała kolekcja inspirowana była angielskim ruchem artystycznym „Arts and Crafts”. Finał kolekcji wobec tego przynosi odwrócenie ról - roboty zastępują artystę. Człowiek (modelka) jest tylko pozornie w centrum uwagi. Jak wspomniałem, jest ona bezbronna wobec „atakujących” ją robotów. Być może jest to nadinterpretacja, ale odzwierciedleniem tego odwrócenia relacji człowiek – maszyna jest suknia Shalom w której talia jest podkreślona paskiem, ale z tyłu, tak jakby tył został zamieniony z przodem, czyli tu także widzimy odwrócenie pewnej relacji.
Najciekawsze jest według mnie to, że te możliwości interpretacji tak naprawdę pokazują to, że praca McQueen'a to dużo więcej niż tworzenie ubrań –
to SZTUKA.

Źródło ilustracji:
www.metmuseum.org
Zdjęcie Hansa Namuth’a przedstawiające Pollock'a- http://en.wikipedia.org
http://www.siouxwire.com

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz