czwartek, 23 września 2010

Lacroix i historia

Zwiedzając wystawę Histoire idéale de la mode contemporaine vol. 1: 70-80 w paryskim Muzeum Sztuk Dekoracyjnych, wśród wielu znanych domów mody Haute Couture tam prezentowanych, można było zauważyć nową gwiazdę jaka wówczas rozbłysła – Christiana Lacroix. Gdy w 1987 roku pokazał swoją pierwszą kolekcję couture można powiedzieć, że niemal od razu odniósł sukces – jego „obfite” kreacje nie tylko wpisywały się, ale i współtworzyły modę lat osiemdziesiątych. Wraz z końcem tej dekady było już wiadomo, że Lacroix to nie tylko moda, ale i styl. Już od pierwszej kolekcji sięgał śmiało do historii mody, najczęściej do osiemnastego i dziewiętnastego wieku, czasem też do innych kultur. Poniżej zobaczyć możemy projekty z jego pierwszej kolekcji.

Zręczność Lacroix uwidacznia się już w tych projektach – trudno precyzyjnie określić moda którego okresu była źródłem inspiracji, tym bardziej, że pewne elementy ubioru powtarzały się co pewien czas. Oczywiście kolejne warianty były interpretacjami wcześniejszych. I tak, wracając do naszych projektów, podobną sylwetkę, jak i fakt stosowania tkanin w paski możemy obserwować w drugiej połowie zarówno XVIII jak i XIX wieków. Należy dodać, że faktycznie moda francuska II Cesarstwa świadomie nawiązywała do mody wieku XVIII i bynajmniej nie tylko w ubiorze. Dla przykładu mamy więc poniżej suknię francuską z ok. 1780 roku (ze zbiorów Kyoto Costume Institute), oraz o stulecie starszy obraz Renoir'a Loża z 1874 roku (The Courtauld Gallery, Londyn).

Wystarczy dopowiedzieć, że projekty Lacroix to moda francuska II połowy XX wieku.
Jako puenta posłuży mi fragment tekstu Andrzeja Banacha cytującego książkę Taste and Fashion Jamesa Lavera (Londyn, 1945).

Źródło ilustracji:
Strona wystawy - http://www.lesartsdecoratifs.frFashion Show, Paris style, MFA, Boston 2006
Fashion, The collection of the Kyoto Costume Institute, Taschen
http://www.artandarchitecture.org.uk

Andrzej Banach O modzie XIX wieku, PIW, Warszawa 1957

2 komentarze:

  1. "Suknia kobiety wydaje się..." myśle, że to jest esencja spojrzenia na modę napisana na jednej kartce!

    A Lacroix był świetny, chociaż osobiście bardziej wolę Diora i jego look z 1947 roku. Chociaż ta mieszanka u Lacroixa jest w pewien sposób niesamowita...

    www.civettainstyle.blogspot.com
    Wpadnij ;)

    OdpowiedzUsuń