środa, 14 lipca 2010

Théâtre des Champs-Élysées

Ten paryski teatr znajdujący się, przy wspominanej już nie raz, Avenue Montaigne (pod numerem 15) osobom interesującym się muzyką kojarzy się z wielkim skandalem towarzyszącym premierze Święta wiosny Igora Strawińskiego. Miało to miejsce 29 maja 1913 roku. Jako, że na muzyce się nie znam, zwrócić chcę uwagę na związki tego spektaklu z modą. Przede wszystkim jest to spektakl wyprodukowany przez zespół Diagilewa, czyli słynne Balety Rosyjskie (za kostiumy i scenografię odpowiedzialny był Nicholas Roerich, za choreografię Wacław Niżyński), które interesujący się modą powinni doskonale kojarzyć z rewolucją, jaka za ich pośrednictwem się dokonała. Osobą stojącą za tym był przede wszystkim Paul Poiret. Jego fascynacja przedstawieniem „Szeherezady” (premiera 1909 rok) miała daleko idące konsekwencje, ale o tym w innym czasie. Dziś, chciałbym pokazać suknię jego projektu związaną bezpośrednio z premierą „Święta wiosny”.
Powyżej prezentowana suknia należała do Denise Poiret, żony projektanta (dziś w zbiorach MET), więcej, została specjalnie dla niej zaprojektowana i właśnie na to wydarzenie. Stąd też i jej nazwa – „Théâtre des Champs-Élysées”. Jest ona uszyta z jedwabiu i nawiązuje w swojej linii do innych projektów Poireta w tym czasie. Jej wyróżnikiem jest głównie niezwykle subtelna gama kolorów oraz równie subtelna gra faktur użytych tkanin i dodatków. Nie jest może jedną z bardzo znanych jego sukni, ale pewnością warto o niej pamiętać choćby ze względu na okoliczności powstania.

Źródła ilustracji:
Fotografia autora
Ze zbiorów MET www.metmuseum.org

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz