sobota, 1 maja 2010

Balety Rosyjskie i Gianni Versace, część 2


-->
Kolejna odsłona inspiracji Baletami Rosyjskimi związana jest z kostiumami zaprojektowanymi przez Mikhaila’a Larionov’a (Михаил Фёдорович Ларионов 1881 – 1964) do baletu Chout (Pajac). Artysta ten był także autorem scenografii i współtwórcą choreografii do tego spektaklu, który swoją premierę miał w 1921 roku w Paryżu. Niestety nie został on zbyt dobrze przyjęty przez krytykę, choć kostiumy uznano za jedną z najmocniejszych jego stron. Poniższe zdjęcie przedstawia ubiory przeznaczone dla Pajaca, żony Pajaca i żołnierza.

Poza intensywnymi kolorami uwagę przykuwa przede wszystkim ich forma. Niestety ograniczała ona ruchowe możliwości tancerzy, którzy faktycznie się buntowali przeciwko występowaniu w tychże kostiumach. Tym niemniej należy docenić ich wizualną atrakcyjność. Nie dość, bowiem, że przybierają one ostre, momentami nawet „agresywne” kształty, to kolorystka także nie pozostaje w tyle. Zdecydowane kontrast barw i ich „rozmieszczenie” podkreślają efekt rozbicia formy. Te, inspirowane rosyjskim folklorem kostiumy opisywano (i nadal się je w ten sposób omawia) jako przykład kubo-futuryzmu, co znakomicie, wydaje mi się, je określa. Dla wielu ówczesnych krytyków, połączenie tych nierespektujących kształtu ciała kształtów, z wyrazistymi barwami, w zestawieniu z równie odważną scenografią było nie do zaakceptowania. Zapewne uzyskać ich aprobatę mógłby kostium autorstwa Gianniego Versace wyraźnie inspirowany dziełem Larionov’a.

Wzór, jaki pojawia się na sukni przeznaczonej dla tancerki reprezentującej lalkę w balecie Elegie pour Elle Maurice’a Béjart’a (1989) wykazuje bardzo duże podobieństwo do ubiorów rosyjskiego artysty. Sam kostium jednak, po pierwsze, respektuje budowę ludzkiego ciała – nie jest „zdekonstruowany”, ponadto prezentuje kolorystykę ograniczoną jedynie do bieli (w zasadzie jest to kolor kremowy) i czerni. Tak naprawdę sama forma sukni nie jest w żaden sposób awangardowa i z pewnością pozwala na swobodne tańczenie. Trudno nazwać ten projekt awangardowym. Bez wątpliwości, jednak można kostium ten uznać, za kolejne, udane wcielenie ducha Baletów Rosyjskich.
Źródło ilustracji
The Art and Craft of Gianni Versace, Victoria I Albert Publications, 2002
The Art of Extravagance II, Dansmuseet, Sztokholm 2004

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz