czwartek, 22 kwietnia 2010

Madeleine Vionnet


-->

W kolekcji Madeleine Vionnet (1876 - 1975) na zimę 1920 roku pojawiła się niepozorna suknia zwana "suknią z czterech chusteczek". Podczas noszenia czy też na manekinie nie ujawnia się jej niezwykła, a w zasadzie "zwykła" konstrukcja. Dopiero rozłożenie "na płasko" ujawnia jej wspaniałość.
Klarowna forma wprost urzeka. Dwa kwadraty nałożone na siebie tworzą kolejny, którego walor jest wielokrotnością odcieni dużych kwadratów. Nie sposób również nie dostrzec symetrii podkreślonej tworzącą się przypadkowo szczeliną widoczną dokładnie na osi.
Sam sposób zakładania tej sukni kojarzyć się musi z greckim peplosem, także spinanym na ramionach. Jednak jego forma prostokąta zszytego z jednego boku ustępuje wyrafinowaniu projektowi Vionnet, który bez wątpienia nazwać można dziełem sztuki. Ponadto zdjęcie sukni przywołuje znacznie więcej skojarzeń z nowoczesnym malarstwem niż z modą. Przykładem niech będzie także prosty, o idealnej kompozycji, obraz Pieta Mondriana z 1931 roku. Układ zaledwie dwóch linii – wertykalnej i horyzontalnej umieszczonych na białym tle jest "arcydziełem równowagi".


Źródło ilustracji:
Madeleine Vionnet, edited by Pamela Goblin, katalog wystawy, Muzeum Sztuk Dekoracyjnych, Paryż 2009
Sztuka Świata, tom 9, Wydawnictwo Arkady, 1996

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz